Українська література. Підготовка до ЗНО. П. Куліш. І. Нечуй-Левицький.

НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. П. КУЛІШ. І. НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ.

 

Автор

Назва твору

Жанр

Час та місце подій

Герої

образи

Особливості композиції Тема

ідея

Пантелеймон

Куліш

 

«Чорна рада»

Хроніка 1663 року)»

 

Романтизм.

 

Перший історичний роман (роман-хроніка).

 

1663 рік (доба Руїни після смерті Б.Хмельницького).

Хутір Хмарище, Київ, урочище Романівський Кут, Ніжин.

Яким Сомко – наказний гетьман Лівобережжя.

Іван Брюховецький – кошовий отаман Запорізької Січі.

Кирило Тур,

полковник і панотець Шрам,

його син Петро Шраменко♥.

Михайло Черевань,

його дружина Меланія,

дочка Леся♥.

Василь Невольник, Божий чоловік (співець).

2 сюжетні лінії:

1) події, пов’язані з підготовкою й проведенням ради;

2) події, пов’язані із зародженням кохання Петра Шраменка й Лесі Череванівни.

 

18 частин

Тема: події, що відбувалися напередодні та під час «чорної ради» (1663) – виборів гетьмана Лівобережної України; суспільно-політичне життя в Україні в другій половині XVII ст. після приєднання до Московського царства та смерті Богдана Хмельницького; кохання в умовах драматичних суспільних подій.

Ідея: утвердження думки про необхідність національної злагоди українців для побудови держави; викриття антинародних  сил; возвеличення людей із високими моральними принципами й водночас критика аморальної поведінки владної верхівки та «дрібних» козаків; оспівування краси й сили кохання; возвеличення минулого як часу, де були справжні герої й патріоти.

І.С. Нечуй – Левицький

(І.С. Левицький).

 

 «Колосальне всеобіймаюче око … України».

 

«Великий артист зору».

 

«Кайдашева сім’я».

Прототип – родина Мазурів

Реалізм.

 

Соціально – побутова повість.

 

Пореформена доба, друга пол. XIX ст. (після відміни кріпацтва).

 

с. Семигори, Біївці, Київ.

Маруся і Омелько Кайдаші;

Карпо♥ і Лаврін♥  (сини)

Мотря Довбиш♥ і Мелашка Балаш♥ (дружини синів),

баба Палажка.

9 частин, які є своєрідним нанизуванням сімейних сварок Кайдашів. Тема: життя української родини другої половини XIX ст. (після реформи 1861 р.) в умовах занепаду патріархального способу буття, змізерніння української душі як результат тривалого існування в умовах кріпацтва.

Ідея: засудження й висміювання вад існуючого суспільного ладу, які спотворювали людські почуття й взаємини, зокрема кріпаччини, «безземельної свободи», облудних церковників; висміювання жорстокості й дріб’язковості в людських стосунках; утвердження національно-етичних і загальнолюдських цінностей.