Навряд чи треба когось переконувати, що уроки такого типу є досить наближеними до уроків компаративного аналізу. Проте, принаймні, одна суттєва відмінність дозволяє такий тип все ж таки виокремити, а саме: йдеться про те, що в рамках уроку культурологічного аналізу художній твір, який піддається такому типу аналізу, не порівнюється (як за умов компаративного аналізу) з іншим твором.
Урок культурологічного аналізу – це такий тип навчального заняття, що передбачає вивчення літературного твору у контексті історії світової культури. Необхідність класифікації даного типу уроку зумовлена також і причиною, яка стосується власне самої специфіки світової літератури. Адже в межах цього курсу вивчається література, що постала на відмінному від національного, а також, у більшості випадків, відмінним від сучасного історичному ґрунті. А відтак для того, щоб осягнути чи хоча б просто зрозуміти ідейно-естетичний зміст твору – з’ясування особливостей культури, яка породила ту чи ту літературу є вимогою обов’язковою.
Культурологічний аналіз художнього твору дасть змогу учителю:
– розкрити особливості художньої свідомості певної епохи ітвідшукати їхнє втілення в аналізованому творі;
– актуалізувати знання учнів з курсу всесвітньої історії про суспільні процеси та історичні реалії доби, що знайшли відбиток у творчості митця;
– отримати фонові знання про країну, де народився і творив письменник, її традиції, побут, звичаї, що допоможе учням глибше зрозуміти художній твір;
– зрозуміти особливості етнопсихології народу, визначивши своєрідне й загальнолюдське, а також національну специфіку світосприйняття автора;
– познайомитись і глибше зрозуміти сутність визначних творів інших видів мистецтв тієї епохи, присвячених висвітленню подібних проблем;
– виховувати повагу учнів до надбань культури інших народів;
– збагачувати лексичний запас учнів екзотизмами, тобто словами, що називають національний одяг, житло, їжу, предмети побуту, танці, ігри тощо.
Особливого значення у зв’язку з підготовкою та проведенням уроків культурологічного, а також компаративного аналізу набувають так звані фонові знання.
І. Історико-культурні знання.
- Відомості про період, у рамках якого відбуваються події даного твору:
– історичні відомості про місце дії у творі;
– відомості про географічні умови;
– відомості про політичні умови;
– відомості про соціальні умови (соціальні класи, устрій життя тощо);
– відомості про економічні умови (господарство, майновий стан і т. ін.).
- Відомості про побут зображуваної епохи:
– одяг;
– їжа;
– житло;
– меблі тощо.
- Відомості про особливості культури даної епохи:
освіта і наука;
– традиції та звичаї;
– мистецтво: живопис, музика тощо;
– міфологія;
– релігія;
– культурні явища.
ІІ. Біографічні відомості про письменника.
- Життєва доля.
- Творчий шлях.
- Світогляд.
- Суспільно-політична діяльність.
ІІІ. Літературознавчі знання.
- Теоретико-літературні відомості.
- Історико-літературні відомості:
– особливості літературного процесу в період написання твору;
– історія його написання;
– співвідношення з літературною течією, в рамках якої було написано твір.
- Літературно-критичні відомості:
– особливості літературної критики даного періоду;
– місце твору в творчому доробку автора;
– значення твору для літератури в цілому.