Тема. Моя гордість – Україна.
Мета:
- формувати в учнів почуття патріотизму, закріпити знання учнів про державну символіку (Герб, Прапор, Гімн, Основний Закон України – Конституцію); про народні символи.
- формувати ціннісне ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, самого себе; почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу.
Обладнання: демонстраційний матеріал: державна символіка України, проектор, комп’ютер , вишивані рушники , книги відомих українських письменників.
Хід заняття
Вчитель: Доброго дня шановні учні та гості! Сьогодні у нас урок на тему: ”Моя гордість – Україна !”
Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. То її велике «Я», з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна.
Учениця:
… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна ( Л.Костенко)
Учень. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися.
Учениця. Святою для кожної людини є земля, де вона зробила перший крок, вимовила перше слово, почула мамину пісню-колискову, пішла стежиною до школи.
Вчитель: Засперечались одного разу діти, яка стежка найкраща?
Діти:
Учень 1. – Да магазину, — там є цукерки.
Учениця 2. – Ні, до школи, — там є діти.
Учень 3. – Ні, до річки, — там можна купатись.
Учениця 4. – Ні, в садок, — там повно яблук та груш.
Учень 5. – Ні, у поле, — там простір широкий.
Вчитель 1 Але тут увійшла мама.
Діти запитують її: (хором) «Яка стежка найкраща?»
Вчитель: Мама подивилась на дітей, лагідно посміхнулась і відповіла:
— Додому, діти! До рідного дому!
Учень 3: А якщо об’єднати разом усі родини, всіх людей, які живуть в Україні, то як тоді ми їх назвемо?
Учень 4 : Народ.
Учениця 5: так, український народ. Ми всі одна сім’я, мов листочки на одному великому дереві рідного краю.
Кліп «Перлина Україна» №1
Учень: Гарна назва «Україна»
Сенс значний в собі таїть.
Учениця: «У» — то урожай в країні,
Учень: «К» — то Київ, що стоїть.
Учениця: «Р» — рівнини під степами,
Учень: «А» — то армія міцна,
Учениця: «Ї» сховалась за лісами,
Учень: «Н» — то ненька дорога.
Учениця: «А» — то аґрус, абрикоси,
І акація струнка,
Учень: Що розпустить свої коси,
Коли прийде вже весна.
Учень: А як ви відповіли б на запитання: «Маленька Україна чи велика?»
Учень: Україна за світовими мірками і не велика, і не маленька.
Учениця: Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа складає 604 тис. квадратних кілометрів.
Учениця: На території проживає понад 110 національностей.
Учень: Чисельність населення України становить близько 43 мільйонів чоловік.
Учень: Населення України є найбільш освіченим. Україна займає 4 місце в світі за кількістю громадян з вищою освітою.
Учениця: На конкурсі краси мов в Парижі в 1934 році українська мова посіла третє місце після французької та перської за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія, структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла друге місце, після італійської.
Учениця: Найдовший музичний інструмент у світі — це українська трембіта. Її довжина може досягати чотирьох метрів, а її звуки чутні більш ніж за десять кілометрів.
Учень: На території України зосереджено 1/4 всіх запасів чорнозему на планеті. Під час Другої Світової війни німецькі солдати навіть вивозили чорнозем на поїздах.
Учениця: Україна — одна із країн-засновниць ООН.
Учень: Лавра — це найбільші та найвпливовіші чоловічі монастирі. У світі статус Лаври мають тільки шість монастирів. Три з них знаходяться в Україні.
Кліп «Державні та народні символи» №2
Учень: Україна – це історія народу, що протягом віків боровся за свою свободу і незалежність.
Учениця: Не одну сторінку в історії нашої країни написали Байда Вишневецький, Іван Сірко, Северин Наливайко, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Пилип Орлик, Іван Мазепа, Іван Гонта, Максим Залізняк, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк та інші.
Учень: Відомі діячі науки, культури і мистецтва, які звеличили нашу державу своїм талантом: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Соломія Крушельницька, Іван Козловський, Оксана Петрусенко, Михайло Грушевський, Антон Макаренко, Василь Сухомлинський та інші.
Учениця: Ми – Українці! Це звучить гордо. Нам пощастило народитися на мальовничій, щедрій та багатій землі.
Учень:
Ми українці – велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна,
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для всіх нас – Україна.
Учениця:
Я українка вірою і кров’ю,
Моє коріння тут, у цій землі.
Вона моєю живиться любов’ю,
А я страждаю болями її.
Учень: Я українець, син народу того,
Що відвикає нині від ярма.
Я не корюся, я молюся Богу
І вірю в те, що все це не дарма.
Учениця: Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа – частинка твого «Я»
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є ! Народ піднявшийся з колін!
Учень: Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на всіх у нас одна.
Учениця: Одна від Заходу й до Сходу
Володарка земель і вод —
Ніхто не ділить хай мого народу,
Бо ми Виходим, нене, у дорогу,
Аби ти вільною була.
Учень: 24 серпня 1991 року – в цей день прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким Україна є самостійною демократичною державою.
Учениця: Ще Наполеон вважав, що любов до Батьківщини — перше достоїнство цивілізованої людини.
Пісня Це моя Україна (слайди)
Учень:
Поглянь-но, друже, в весняну блакить,
На всю красу моєї України.
О, як не хочу я, щоби в єдину мить,
Від цього залишилися руїни.
Учениця.
Нам невідомі всіх їх імена,
Хто їх чекає, хто за ними плаче,
Де їхній дім, як їм болить війна,
Яке в них серце — щире чи терпляче.
Учень:
Як страшно їм, коли усе горить,
Коли руїни, смерть перед очима,
І як в бою важлива кожна мить,
Які в них білі крила за плечима.
Учениця.
Нам невідомі мрії й здобуття,
Всі їхні рани, всі слова прощання,
Вони — солдати, що кладуть життя,
Заради нас і мирного світання.
Учениця.
І без імен помолимось за них,
За трошки вдачі світлої, простої.
В час зрад страшних і втрат таких гірких,
І без імен вони для нас герої.
Кліп «Коли закінчиться війна» №3
Хвилина мовчання
Учень: Але нашу Батьківщину, нашу Україну зламати не можна. Як птах фенікс вона відроджується із попелу, стає міцнішою, сильнішою.
Учениця:
Я дякую, солдате, за життя,
Що я живу без куль над головою.
За те, що маю я надію в майбуття
І я думками завжди там з тобою.
Учень:
Я дякую, солдате, і за те
Що маю те, чого немає в тебе.
Домівку теплу, сонечко ясне,
Блакитне, мирне українське небо.
Учениця:
Я дякую, солдате, що стоїш
В передовій за ріднуУкраїну.
За те, що чесний бій ведеш
І захищаєш неньку-Батьківщину.
Учень:
Ти там стоїш, щоб сльози матерів не ллялись,
Хоч рідна мати плаче уночі.
Вона героя свого дожидає,
Вона чекає, у надіях живучи.
Учениця:
Я помолюсь за тебе, мій солдате,
Хай Бог оберігає вас в біді,
Бо на війні таких, як ти багато
І всі вони герої молоді.
Учень:
Тобі,солдате, я завдячую життям.
Настане мир, ви цього дочекайтесь!
Одного лиш ми просимо усі:
«Додому, рідні, ви живими повертайтесь!»
Флешмоб «Повертайся живим»
Учень: Народна мудрість говорить: «Краще запалити одну свічку, ніж ганьбити пітьму».
Учениця: І якщо ці свічки запалахкотять у кожного з нас у серці,
Учень: то Україна, громадянами якої ми є, дійсно стане вільною і незалежною, могутньою державою.
Учень: І в ній, як і в наших душах, запалає вогонь відродження.
Учениця:
Ми українці — нація Тараса,
Ми — сагайдачні і кармелюки,
Коли прийшли ми — не полічиш часу,
Ми древні і безсмертні, як віки.
Учень:
Нас мордували, нас тягли на плахи.
О! Скільки потекло кривавих рік!
Та не здолали нас татари й ляхи,
Бо дух свободи житиме повік.
Учень:
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися,— завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знає в житті.
Кліп «Рідний край»№4
Вчитель: Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє нашої країни. Тож будьте гідними своїх предків і шануйте себе!